Word vrijwilliger bij Dierenzorg

Dierenzorg draait grotendeels op vrijwilligers. We zijn regelmatig op zoek naar nieuwe vrijwillige medewerkers om onze ploeg te versterken. Mensen die zich één of meerdere dagdelen per week in willen zetten voor de dieren bij Dierenzorg. Voor de belangrijkste functies geven wij hieronder een korte beschrijving.

Alle vrijwilligers krijgen bij Dierenzorg een bij de functie passende opleiding. De opleiding bestaat uit een theoretisch gedeelte en een praktijkgedeelte. Dit dient u met goed gevolg te hebben afgesloten voordat u zelfstandig kunt werken. De theorieopleiding word in de regel in groepsverband gehouden. Het praktijkgedeelte is individueel en wordt na afloop van de theorieopleiding in overleg vastgesteld.

 

Op de pagina vacatures lees je meer over de mogelijkheden op dit moment.

 

Medewerker Asiel

In het dierenasiel houdt u zich bezig met het schoonmaken van de hokken en helpt u bij de verzorging van de dieren die daar verblijven. U laat de honden uit, kamt en knuffelt de katten, speelt met de dieren, geeft ze eten, maakt hun verblijven en de kattenbakken schoon. Als u sterke voorkeur voor honden of katten heeft, dan kan daar rekening mee worden gehouden. Het vrijwilligerswerk in het dierenasiel is overdag (weekenden en door de week), met name in de ochtend. Na een sollicitatiegesprek wordt u individueel en in overleg ingewerkt.

 

Medewerker Dierenambulance

Bij de dierenambulance kunt u kiezen voor het werken op de meldkamer, op de dierenambulance of voor beide. Voor het werken op de dierenambulance dient u minimaal twee jaar een geldig rijbewijs te hebben. Overdag en ’s avonds werken twee medewerkers op de dierenambulance. ’s Nachts werkt u alleen. U heeft wel een achterwacht die u kunt bellen als dat nodig is. U neemt dan de dierenambulance mee naar huis en wordt bij spoedgevallen opgeroepen. Als u ’s nachts werkt, heeft u in principe de dag erna ook dienst. Door de week werkt u van 8.30 tot 17.00 uur of van 17.00 tot 22.30 uur. Op zaterdag en zondag is dat van 8.30 tot 16.00 uur of van 16.00 tot 22.00 uur.

De medewerkers op de dierenambulance zijn van alle collega’s het meest zichtbaar en bekend. Hun werk lijkt het meest spannend en dat is het soms ook. Houdt u er daarom rekening mee dat u in situaties terecht komt die veel van u vergen. Niet alleen krijgt u te maken met ernstig gewonde of overleden dieren, maak ook met hun baasjes of omstanders die erg van streek kunnen zijn. Emoties kunnen behoorlijk oplopen. Tactvol en professioneel optreden is daarom een vereiste. Ook komt u in situaties terecht waarbij u zelf een oplossing moet bedenken. Dat vereist soms grote souplesse, koelbloedigheid en vindingrijkheid.

 

Medewerker Meldkamer Dierenambulance

Op de meldkamer werkt u van 8.30 tot 13.00 uur, van 13.00 tot 17.30 uur of van 17.30 tot 22.30 uur. In de weekenden is dat tot 22.00 uur. De meldkamermedewerker neemt de telefoon op, ontvangt bezoekers, administreert de meldingen en geeft de ritten aan de dierenambulancemedewerkers door. Als meldkamermedewerker bent u degene die snel helder moet zien te krijgen wat er aan de hand is, besluit wat er wanneer moet gebeuren, ervoor waakt dat het ook daadwerkelijk gebeurt en alles ordelijk in het computersysteem vastlegt. De meeste meldingen komen telefonisch binnen. Veelal gaat het om een melding van een gewond, ziek, overleden of zwervend dier. Ook krijgt u verzoeken om vervoer naar een dierenarts die u in overleg met betrokkenen moet inplannen. Veel telefoontjes gaan over een vermist dier. U registreert dan alle details en speurt in de administratie of het dier mogelijk gevonden is. Daarnaast bent u gastvrouw/gastheer. U verzorgt de dieren die in de tijdelijke opvang verblijven, maakt deze verblijven schoon en begeleidt mensen die afscheid komen nemen van hun overleden huisdier.

Soms moet u slecht nieuws brengen. Ook kunt u te maken krijgen met boze, verdrietige, ongeduldige of verwarde mensen en lukt het niet altijd om iemand tevreden te stellen. Regelmatig komt het voor dat u meerdere telefoontjes tegelijk krijgt en dingen tegelijk gedaan moeten worden. Het is dan de kunst om prioriteiten te stellen en hierover tactvol, duidelijk en begrijpbaar te communiceren.